לצאת מהבורסה או להישאר?

תקופה מאתגרת מאוד עוברת על כולנו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה וחוסר הוודאות סביב העניין לא פוסח גם על עולם הפיננסים ולראיה הירידות בשווקים הגלובליים.

הירידות בבורסות בארץ ובעולם משפיעות על החסכונות הפנסיונים והפיננסים של כולנו.

ההיסטוריה מלמדת כי המגמה הכללית בשווקים אינה מושפעת לאורך זמן מחדשות שליליות בנושאי מגיפות. השפעה זו חולפת במידת מה לאחר ההתפרצות, משום שבטווח הארוך מי שקובעת את מצב השווקים היא הכלכלה.

להערכתנו התנודתיות בשווקים תימשך בזמן הקרוב, שכן כל ידיעה עשויה להוביל לעלייה או ירידה.

היום יותר מתמיד, אנו רוצים להדגיש כי ראוי לשקול בכובד ראש כל קבלת החלטות בנוגע לנכסים הפיננסים דוגמת פדיון כספים או העברה למסלול השקעה סולידי יותר. נזכיר כי השיקול המרכזי הינו טווח ההשקעה שכן לאורך זמן השקעה במניות משתלמת גם אם אחת לכמה שנים מתרחש משבר.

באם השתנה ייעוד הכספים או טווח ההשקעה אכן מומלץ לשקול חלופות נוספות.

אנו רואים איך ההיסטוריה מלאה באירועים שבאופן הפסיכולוגי כולם מפחידים, אבל מי שיש לו סבלנות ולא נבהל עבורו האירועים המפחידים האלה, הם בסך הכל עוד מהמורה בדרך הארוכה שלו.

מרביתנו לא יידע לתזמן את השוק ולכן עדיף להימנע מביצוע פעולות שלאחר מכן יגרמו להפסד כלכלי.

חשוב להזכיר – מניות הן האפיק המנצח לאורך זמן, אבל לא בהכרח בתקופות קצרות. מניות מספקות תשואה עודפת על אג"ח על פני זמן. ככה מספרים לנו מחקרים של עשרות רבות של שנים, ויש בזה רציונל חזק – משקיעים מוכנים להשקיע בסיכון תמורת פיצוי, הפיצוי הזה הוא התשואה.

תזכרו אחד הדברים הגרועים ביותר לעשות בזמני פאניקה בשווקים זה להתנהג באופן אמוציונלי מהיר ולא שקול.